گزارش برنامه بازدید از آبشار بیشه و شوی باشگاه ورزشی بی سان

امروز شمسی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
  ارسال مطلب و خبر  ارسال مطلب و خبر   پرونده هفته  پرونده هفته   تـبـلـیـغـات  تـبـلـیـغـات   تماس با ما  تماس با ما   گالری عکس  گالری عکس   صفحه اول  صفحه اول
  خبرهای برگزيده

اوقات شرعی

ارسال خبر به ما : چاپ

گزارش برنامه بازدید از آبشار بیشه و شوی

شروع برنامه از ساعت 9 شب روز سه شنبه 21 مهر ماه با سوار شدن تیم 6 نفره گروه در خودرو از اصفهان آغاز شد و پس از 3 ساعت رانندگی در ساعت 12 شب به شهرستان درود رسیدیم از آنجا که تیم ما مسیر تله زنگ را انتخاب کرد لذا می بایست از طریق ایستگاه راه آهن درود برای رفتن به ایستگاه تله زنگ سوار بر قطار محلی درود – اندیمشک می شدیم

گزارش برنامه آبشار شوی دزفول و آبشار بیشه لرستان - مهرماه 94

زمان برگزاری :22  لغایت 24 مهر ماه 94

مکان : آبشار شوی دزفول واقع در منطقه شوی آبشار بیشه لرستان

نوع برنامه : کوهپیمائی و تفریحی

هدف از برگزاری : مشاهده جذاب ترین و زیبا ترین آبشار ایران

سرپرست برنامه : سعید کمالی

راهنما : سعید و حسینعلی کمالی

دیگر اعضاء شرکت کننده در برنامه : حسین داوری محمد علی کمالی حامد عطایی و محمد کمالی

توضیحاتی در موردآبشار مذکور:

آبشار شوی شهرستان دزفول با ارتفاع۸۵ متر و عرض۷۰ متردر ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه محسوب می شود. این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی (از توابع شهرستان دزفول) و در نزدیکی کوه سالند در ۱۰۰ کیلومتری مرکز شهر دزفول قرار دارد و از تنوع زیست محیطی بسیارزیبایی برخوردار است. این منطقه زیستگاه جانورانی چون بز،پلنگ،خرس وسمندر ایرانی می باشد و از نظر گونه گیاهی،پوشیده از درختان بید،انجیر،مو،زبان گنجشک،افرا،کیکم و بلوط است.

برای رسیدن به آبشار شوی۲ مسیر وجود دارد:

۱)مسیر اول که به تازگی مورد ترمیم قرار گرفته است،از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.

۲)مسیر دوم از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ می باشد که در این مسیر باید از میان روستای بسیار زیبای دادا و از دل درختان انار و کشتزارهای شوی عبور کرد.(مسیری که گروه ما انتخاب کرد)

شروع برنامه از ساعت 9 شب روز سه شنبه 21 مهر ماه با سوار شدن تیم 6 نفره گروه در خودرو از اصفهان آغاز شد و پس از 3 ساعت رانندگی در ساعت 12 شب به شهرستان درود رسیدیم از آنجا که تیم ما مسیر تله زنگ را انتخاب کرد لذا می بایست از طریق ایستگاه راه آهن درود برای رفتن به ایستگاه تله زنگ سوار بر قطار محلی درود اندیمشک می شدیم

برنامه قطار محلی درود اندیمشک صبحها حرکت از درود ساعت 6 و بعد از ظهر ها ساعت 15 می باشد

گروه به محض رسیدن به درود لوازم و کوله های خود را آماده و در ایستگاه قطار به استراحت پرداختند تا صبح روز چهار شنبه جهت عظیمت به تله زنگ انرژی لازم را داشته باشند .

اولین روز برنامه : چهار شنبه 22 مهرماه 94

صبح راس ساعت 6 سوار بر قطار شدیم و گروه تصمیم گرفت به دلیل وجود زمان مناسب ابتدا در میانه مسیر و در ایستگاه آبشار بیشه به منظور دیدن این آبشار زیبا از قطار پیاده شده و پس از صرف صبحانه و ناهار مجددا ا قطار به مسیر خود ادامه دهیم .

پس از رسیدن به آبشار بیشه از قطار پیاده شدیم و تا کنار آبشار که حدود 2 کیلومتر می باشد را قدم زنان طی نمودیم به دلیل اینکه زمان ورود ما به این آبشار میانه هفته می باشد اطراف و محوطه آبشار خلوط و هیچ گردشگری در منطه نمی باشد

پس از انتخاب محل مناسب گروه به خوردن صبحانه پرداختند و پس از صرف صبحانه حسینعلی از بچه های بسیار خوب گروه اقدام به تهیه ناهار نمود و بقیه بچه ها هر کدام به نحوی در اطراف آبشار و آبگیر آن به تفریح پرداختند

ناهار کله پاچه بود که در ساعت 13 آماده شد و پس از صرف ناهار و خواندن نماز بچه ها وسایل را جمع کرده و جهت سوار شدن به قطار آماده شدند .و به بازدید خود از آبشار بیشه پایان دادند

برنامه ورود قطار محلی روستای آبشار بیشه صبحها ساعت 7:30 و بعد از ظهر ها ساعت 15:30

پس از سوار شدن به قطار و حرکت به سمت ایستگاه تله زنگ در ساعت 20:00 به این ایستگاه وارد شدیم . تله زنگ روستایی است کاملا از امکانات دور هیچ گونه راهی به جز راه آهن به این روستا نیست لذا دوستانی که این مسیر را برای رفتن به آبشار شوی انتخاب می کنند باید با امکانات کامل وارد شوند

پس از رسیدن به ایستگاه مورد استقبال مامورین انتظامی و مامورین ایستگاه قرار گرفتیم که مسیری که قصد رفتن دارید خطر ناکه و باید توجه داشته باشید که در  این مسیر هیچگونه امکان امدادی برای شما نیست و....

با این حال گروه تصمیم گرفت تا ساعت 2 بامداد در ایستگاه استراحت کند که پس از برپایی چادر و تهیه شام توسط آقای داوری (جوجه کباب ) و صرف ناهار گروه جهت استراحت به چادر رفته و تا ساعت 2 بامداد به استراحت پرداختند .

دومین روز برنامه : پنج شنبه 23 مهر ماه 94

ساعت 2 بامداد پس از جمع کردن وسایل بچه ها آماده حرکت به سمت آبشار شدند و در نهایت در ساعت 2:45 بامداد حرکت ما شروع شد .برای رفتن به آبشار ابتدا باید عکس مسیر وارد شدن به ایستگاه را در کنار پل راه آهن حرکت کنید و در پایان پل به سمت پایین و در امتداد رودخانه و در کنار کوهی که سمت چپ شماست حرکت کنید مسیر توسط پاکوبی که روستائیان از آن عبور می کنند مشخص است پس از طی حدود 45 دقیقه ابتدا به روستایی با تعداد انگشت شماری خانوار در آن سوی رودخانه می رسید که پس از گذشتن از آن جاده پاکوب را باید به طرف چپ ادامه دهید تا از رودخانه دز دور شوید و به قبرستانی در مسیر خود میرسید با ورود به قبرستان در کنار درختی چندین قبر وجود دارد که یکی از آنها توسط حصار فلزی پوشیده شده و در کنار آن قبری وجود دارد که بر روی سنگ آن نام صاحبش حیات اله کرمی حک شده مسیر را موازی با سنگ این قبر به طرف بالا ادامه دادیم تا به سنگچینهایی که توسط روستاییان ساخته شده رسیدیم در اینجه کم کم طلوع آفتاب نزدیک می شد که گروه تصمیم گرفت تا توقفی جهت اقامه نماز صبح داشته باشد .پس از اقامه نماز و پس از حدود 40 دقیقه بعد از قبرستان وارد مسیر رودخانه آب شیرینی شدیم  که از طرف آبشار سرازیر شده بود از اینجا بود که زیباییهای طبیعت شروع به خود نمایی می کرد (در ضمن دوستانی که قصد سفر به این منطقه را دارند باید مد نظر داشته باشند که پس از قبرستان و در امتداد کوهی که نزدیکشان و در سمت چپشان است باید حرکت کنند تا زمانی که بتوانند روستای شوی درختان انار و امام زاده آن را رویت کنند و پس از رویت آن باید عکس رودخانه آب شیرین حرکت کنند به طرف آبشار ) برعکس رودخانه حرکت کردیم و پس از گذشتن از جویبار ها و نیزارها به اولین آبگیر آبشار رسیدیم که در آن سمندر های ایرانی خود نمایی می کردند پس از توقفی کوتاه مسیر خود را در امتداد کوهی که جهت عبور بر روی آن سیم بکسل نسب شده بود ادامه دادیم( از اینجا به بعد بر روی دیواره های کوه مسیر آبشار با فلش مشخص شده است )

مسیر از این قسمت واقعا سخت و خطر ناک است چرا که باید دست به سنگ و از روی دیواره های کوه که در برخی جاهها مسیر دارای عرضی 10 سانتی نیز می شود و هر چه جلو تر برویم با افزایش ارتفاع روبرو می شویم به هر حال و با همه سختی ها و خطرات مسیر دیواره کوه را گذراندیم و پس از عبور از بین درختان بلوط به ابتدای چشم انداز آبشار رسیدیم و در نهایت در ساعت 9 صبح در کنا آبشار زیر انداز و وسایل را انداختیم .

پس از استراحتی کوتاه و صرف صبحانه بچه های به گشت  و گذار در اطراف آبشار پرداختند این آبشار واقعا آبشاری بی نظیر با چشم اندازهای باور نکردنیست

در داخل آبگیرهای آبشار ماهی های قزل آلا وجود داشت و بچه ها مشغول ماهیگیری با لنسر و تور ماهیگیری شدند امروز را به همین منوال و با تفریح و تفرج در کنار آبشار به سر بردیم

از آنجا که نور کافی در شب وجود ندارد و شبها سرد می باشد لذا بچه ها جهت تهیه هیزم و چوب به اطراف و بالای کوه رفتند و با تهیه هیزم آتشی در نزدیک چادر مهیا نمودند به جز گروه ما یک گروه دیگر نیز از دزفول و از مسیر سرتنگ به این محل آمدند و شب را در کنار هم تا صبح سر کردیم

سومین روز برنامه : جمعه 24 مهرماه 94

در این روز که آخرین روز سفر بود بچه ها صبح زود بیدار شدند و پس از اقامه نماز همراه هم گشتی در کوههای اطراف و در بالای کوهها زدند امروز از همان ابتدای صبح صدای شلیک اسلحه های شکاری که توسط شکارچیان عشایر انجام می شد به گوش می رسید بعد از ساعاتی بچه ها مجددا به کنار چادر آمدند و بعد از صرف صبحانه برای شنا در آبگیر آماده شدند از آنجا که منطقه تحت چرای احشام عشایر می باشد لذا عشایر لر در این منطقه نظاره گر ما بودند و توصیه ای که می توان به گردشگران و کوهنوردان نمود احترام به فرهنگ و زبان عشایر منطقه و خودداری از هرگونه حرکت و رفتاری که موجب تحریک این قشر از جامعه شود.

در نهایت پس از صرف ناهار گروه شروع به جمع کردن وسایل نمود و در ساعت 17 و پس از خداحافظی از دوستان عشایر آبشار را ترک نمودیم .در طول راه من وهمراهانم شاهد مناظر زیبایی بودیم که هیچ چشمی از دیدن آنها پرهیز نمی کرد. بدون شک شاید تنها چیزوسوسه انگیزی که خداوند ما را به پرهیزگاری از آن دعوت نکرده،همین عشق به طبیعت باشد چرا که دلبستگی به آن ما را به قدرت خودش آگاه می سازد و پس از خداحافظی با طبیعت راهی و در نهایت ساعت21  برگی دیگر از دفتر خاطرات تیم ورق زده شد وسفر ما به پایان رسید و ما همچنان به دلهای پرمهر و ذهن پویای جوانان بی سان امید بسته ایم.

شماره خبر : 197    مشاهده : 944    انتشار : 28/7/1394        آرشيو گزارش برنامه ها         آرشيو همه اخبار